بودجه بندی سوالات کنکور تجربی ۹۸

دسته‌بندی: مقالات
تاریخ: 22 شهریور 1398
بازدید: 152

بیراه نیست اگر بگوییم یکی از رمزهای موفقیت در هر کاری، داشتن اطلاعات بیشتر و در واقع شناخت آن است؛ در اختیار داشتن بودجه‌بندی سوالات کنکور سراسری نیز یک ابزار بسیار کارآمد برای شناخت کنکور و شیوه قالب طراحی سوالات آن است.

در ادامه با بررسی تعداد سوالاتی که از مباحث درس‌های مورد امتحان در کنکور ۱۰ سال گذشته مطرح شده‌اند، بودجه‌بندی دقیقی برای داوطلبین گروه علوم تجربی که قصد شرکت در کنکور سال ۹۸ و یا کنکور ۹۹ دارند، ارائه شده است.

چرا اطلاع داشتن از بودجه‌بندی سوالات کنکور مهم است؟

بودجه‌بندی سوالات کنکور به شما اطلاع می‌دهد که کدام بخش‌‌های کتاب بیشتر مورد توجه طراحان سوالات کنکور بوده است؛ بنابراین زمان خود را مدیریت خواهید کرد تا روی مباحثی که بیشتر منبع طراحی سوال بوده‌اند وقت بیشتری گذاشته و در نهایت تسلط بیشتری بر آن موضوعات پیدا کنید.

از طرفی به علت اینکه ممکن است زمان‌تان محدود باشد، از وقت گذاشتن بیش از حد بر برخی مباحث (که ممکن است در یادگیری آن‌ها نیز مشکل داشته باشید) اجتناب خواهید کرد.

۷ گام برای موفقیت تضمینی در کنکور ۹۸ 

همچنین ممکن است برنامه‌‌ریزی کرده باشید تا درسی را از برنامه مطالعاتی خود کنار بگذارید؛ تصمیمی که بسیاری از دانش‌آموزان گروه تجربی برای درس زمین‌شناسی خود می‌گیرند. برای این مورد نیز، اگر بودجه‌بندی سوالات را در اختیار داشته باشید می‌توانید سرفصل‌هایی که هر سال از آن بخش چند سوال طرح می‌شود، انتخاب کنید و با تسلط بر آن، بتوانید به چند سوال زمین شناسی دفترچه کنکور خود پاسخ دهید و از رقبای خود جلو بیفتید. حتما می‌دانید هر  یک تست درست می‌تواند چقدر نتیجه کنکورتان را عوض کند!

بنابراین جداول زیر را با دقت بخوانید و از هم‌اکنون بررسی کنید که برای چه بخش‌هایی باید وقت بیشتری و برای باقی، وقت کمتری اختصاص دهید. به علاوه با کلیک بر روی عنوان هر مبحث صفحه محصولات (دی‌وی‌دی‌های آموزشی و کتاب‌های کمک درسی) مرتبط را خواهید دید تا به کمک آن‌ها بتوانید مسیر مطالعاتی خود را بهتر طی کنید.

بودجه بندی سوالات کنکور تجربی ۹۸

ناگفته نماند!

اگر از بخشی تا به حال سوالی طرح نشده است، به این معنی نیست که هرگز نخواهد شد؛ برخی اوقات بخش‌های ساده کتاب به دلیل اینکه تصور می‌شود احتمال ندارد از آن بخش سوالی طرح شود، به درستی خوانده نمی‌شود و اگر از آن سوالی طرح شود، بسیاری از داوطلبان از پاسخ گفتن به آن عاجز خواهند شد.

خرید کتاب‌‌های «پایه کنکور تجربی» از گاج مارکت

بودجه بندی سوالات زمین‌شناسی سال سوم دبیرستان برای کنکور تجربی ۹۸

فصل‌های پنجم، ششم و هفتم عموما سوالات بیشتری از ۲۵ سوال زمین شناسی (که معمولا ۱۲ یا ۱۳ سوال آن از پایه سوم دبیرستان است) را به خود اختصاص داده‌اند.

 

بودجه بندی سوالات زمین‌شناسی سال چهارم دبیرستان برای کنکور تجربی ۹۸

توزیع سهم بین بخش‌های مختلف در این کتاب، به صورت متعادل و متوازن‌‎تری بوده است و بسیاری از فصل‌ها حداقل ۱ سوال را به خود اختصاص داده‌اند.

 

بودجه بندی سوالات ریاضی کنکور تجربی ۹۸

بیشترین سوالات از بخش‌های مشتق و کاربردهای آن، هندسه، حد و پیوستگی و احتمال مطرح شده‌اند.

همینطور گویا بخش‌هایی همچون رشد و زوال، آنالیز ترکیبی و معادله مثلثاتی زیاد مورد توجه طراحان سوال کنکور قرار نگرفته اند.

 

بودجه بندی سوالات زیست‌ شناسی کنکور تجربی ۹۸

بخش‌هایی که بیشترین سوال طرح شده (به جز سوالات ترکیبی) را به خود اختصاص داده‌اند، عبارتند از : گوارش، گردش مواد، ژنتیک و خواستگاه آن، شارش انرژی در جانداران و ویروش‌ها و باکتری‌ها هستند.

همچنین بخش‌هایی همچون ماده ژنتیک، میوز و تولیدمثل جنسی و مولکول زیستی کمتر مورد سوال واقع شده‌اند.

 

بودجه بندی سوالات فیزیکی کنکور تجربی ۹۸

برخلاف فصل انرژی در کتاب فیزیک ۱ و بردارها که کمتر مورد سوال واقع شده‌اند، مبث نوسان، موج‌های مکانیکی، صوت و مدارهای الکتریکی، حرکت شناسی، دینامیک، فیزیک اتمی و جدید توجه بیشتر طراحان سوال را به خود جلب کرده است.

 

بودجه بندی سوالات شیمی کنکور تجربی ۹۸

نسبت توزیع سوالات از بخش‌های مختلف درس شیمی بسیار به هم نزدیک است. اما مباحث ساختار اتم و ترکیب آلی، به نسبت کمتر مورد سوال واقع شده است.

 

بودجه بندی درس زبان و ادبیات فارسی کنکور تجربی ۹۸

همان‌طور که مشخص است به طور معمول ۳ سوال از بخش واژگان، ۲ سوال از املا، ۵ سوال از بخش دستور زبان و نگارش، ۳ سوال از تاریخ ادبیات، ۳ سوال آرایه‌های ادبی و ۹ سوال قرابت معنایی مطرح خواهد شد.

 

بودجه بندی سوالات عربی کنکور تجربی ۹۸

همان‌طور که در جدول زیر مشخص است بیشترین بخش از ۲۵ سوال عربی، به قواعد و ترجمه و تعریب اختصاص دارد.

 

بودجه بندی سوالات معارف اسلامی کنکور تجربی ۹۸

اگرچه تا قبل از کنکور سال ۱۳۹۷ این‌گونه به نظر می‌رسید که هر سال سهم مشخصی از تست‌ها به ترتیب ۹ سوال، ۹ سوال و ۷ سوال به کتاب‌های سال‌های دوم دبیرستان (دهم نظام جدید)، سوم دبیرستان(یازدهم) و چهارم دبیرستان (دوازدهم) اختصاص پپیدا می‌کند، اما کنکور سال ۹۷ نظمی که به نظر می‌رسید برقرار است را برهم زد و با طرح ۱۲سوال از سال دوم دبیرستان، سهم کمتری را برای کتاب چهارم دبیرستان باقی گذاشت.

این ساختار شکنی، نشان‌دهنده این است که اصلا نمی‌توان ساختار مشخصی را برای طراحی سوالات کنکور در نظر گرفت!

طراح سوال حتی اختیار این را دارد که از مطالب نوشته شده بر جلد کتاب درسی و یا سخن آورده شده در ابتدای کتاب، سوال مطرح کند! پس برای کسب نتیجه‌ای که راضی‌تان می‌کند و به رویاها و اهدافتان نزدیک است، کتاب را عمیق و کامل بخوانید.

 

بودجه بندی سوالات زبان انگلیسی کنکور تجربی ۹۸

به جز یک مورد تغییر در کنکور سال ۱۳۹۱، به نظر می‌رسد، هر سال روند بخصوصی در طرح سوال پیش گرفته شده است.

برچسب‌ها:

admin

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی انتشارات خط خطی، مرکز خرید انواع کتاب کمک درسی، عمومی، کتب خارجی و دانشگاهی، خرید انواع لوازم التحریر، نوشت افزار و محصولات فرهنگی و کتاب های الکترونیکی است. فروشگاه اینترنتی انتشارات خط خطی مرجع تخصصی معرفی و فروش اینترنتی کتاب در ایران است و حوزه‌های مختلف کتب عمومی، درسی، دانشگاهی و کمک درسی را شامل می‌شود.
تمامی حقوق این سایت متعلق به انتشارات خط خطی می باشد. طراحی سایت توسط اندیشه نوین شباویز